Cookies

 

Czym są cookies czyli ciasteczka

Cookies to nieduże informacje, wysyłane przez serwisy internetowe które odwiedzamy. Są one zapisywane na lokalnym komputerze z którego korzystamy podczas przeglądania stronw www. Cookies służą do prawidłowego działania strony, wspomagają np. logowanie się do serwisu internetowego czy też przeprowadzanie ankiet. Gromadzone dane osobowe poprzez ciasteczka są szyfrowane w sposób uniemożliwiający przeczytania ich poprzez osoby niepowołane.

 

Co nam dają cookies (ciasteczka)?

  • zapamiętują odwiedziny na stronie;
  • pozwalają na stronach internetowych polecać lub promować artykuły które najczęściej przeglądamy;
  • wspomagają przechwywanie produktów w koszyku online;
  • pozwalają być zalogowanym na wszystkich lub wybranych podstronach serwisu;
  • pozwalają na wyświetlenie tylko raz ankiety lub reklamy;
  • pozwalają tworzyć statystyki;
  • itp.;

 

Co powinniśmy wiedzieć o cookies?

Cookies nie identyfikują w żaden sposób tożsamość użytkownika, natomiast identyfikują dane komputera w celu sprawdzenia czy dany komputer, użytkownik odwiedzał już prędzej daną stronę internetową. Ciasteczka nie są szkodliwe dla użytkownika ani dla urządzenia. Ciasteczka pozwalają sprawniej korzystać z serwisów internetowych.

 

Zarządzanie ciasteczkami

Każdy użytkownik ma możliwość zarządzania ciasteczkami "cookies". Zarządzanie umożliwiają przeglądarki internetowe gdzie można:

  • zaakceptować ciasteczka,
  • blokować i usuwać ciasteczka,
  • zarządzać ciasteczkami dla pojedynczych witryn;

 

Akty prawne

W 2013 roku z europejskimi wytycznymi została znowelizowana ustawa Prawo Telekomunikacyjne, art. 173 która mówi:

 

Art. 173.

  1.  Przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, pod warunkiem że:
    1.  abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o:
      1. celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji,
      2. możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
    2. abonent lub użytkownik końcowy, po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1, wyrazi na to zgodę;
    3. przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
  2. Abonent lub użytkownik końcowy może wyrazić zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi.
  3. Warunków, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli przechowywanie lub uzyskanie dostępu do informacji, o której mowa w ust. 1, jest konieczne do:
    1. wykonania transmisji komunikatu za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej;
    2. dostarczania usługi telekomunikacyjnej lub usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego (...)